ZEEWOLDE - Het terras van Pannenkoekenhuis Hans en Grietje in Zeewolde is uitgeroepen tot het meest favoriete terras van Zeewolde. De horecazaak doet mee aan de landelijke verkiezing ‘Hét Lipton Terras van 2022’ en wist de meeste stemmen te vergaren van de 139 deelnemende horecazaken binnen de provincie. Het pannenkoekenhuis wint daarmee niet alleen 10.000 euro investeringsbudget, maar maakt tevens kans op de nationale titel en het winnen van 100.000 euro bij het behalen van de eerste plaats. Hans en Grietje is sinds 2003 gevestigd in Zeewolde en in handen van Hans en Grietje Dielissen. Sinds kort is ook dochter Emmy mede eigenaar.
Verraste winnaar
Het Pannenkoekenhuis is een geliefde plek onder de lokale bevolking en toeristen, maar toch kwam het winnen van deze titel en het mooie investeringsbedrag als een verrassing voor Emmy. Haar ouders, naar wie de zaak vernoemd is, zijn oorspronkelijk boer en begonnen in 2003 met een klein snoephuisje waar zij ijsjes verkochten, uiteindelijk groeide deze uit tot pannenkoekhuis. ‘In 2006 hebben we een grote brand gehad en is ons levenswerk in vlammen op gegaan’, zegt Emmy. ‘Inmiddels hebben we alles weer opgebouwd. Dankzij ons super leuke en gemotiveerde team van ongeveer 200 man hebben we de prijs binnen weten te slepen. Met het prijsgeld gaan we dan ook een goed personeelsfeest organiseren. We houden nog even geheim wat we gaan doen om de hoofdprijs binnen te halen, dat is een verrassing voor de rest van Flevoland.’
Horecazaken staan te springen om prijzengeld
Hans en Grietje maakt, naast het winnen van de regionale prijs, tevens kans op de nationale titel. Dat horecazaken staan te springen om het mooie investeringsbedrag te winnen, blijkt uit de cijfers: landelijk meldden 11.547 zaken zich aan om kans te maken op een van de forse geldbedragen, met 100.000 euro als ultieme hoofdprijs bij het behalen van de eerste plaats. In totaal heeft de verkiezing tot en met 1 juli reeds 61.900 stemmen van consumenten binnengehaald.
De terrasverkiezing van Lipton loopt nog tot en met 1 september, waarna op uiterlijk 1 oktober de landelijke top drie bekend wordt gemaakt. Consumenten kunnen hun stem uitbrengen in de online stemomgeving, waar men terecht komt door onder andere QR-codes op de Lipton Ice Tea flesjes en verpakkingen te scannen.